La 1 noiembrie s-a încheiat și primul său an de mandat în poziția de coordonator al biroului CMS din România, după o perioadă complicată, în care economia a regresat, oamenii au lucrat de la distanță, proiectele nu au mai semănat cu cele de dinaintea crizei sanitare. Cum a trecut echipa prin această ”furtună”? ”Am rămas un colectiv unit și asta a însemnat cel mai mult pentru mine, pentru oamenii din echipa noastră și pentru clienți. Am reușit să ne reinventăm, să devenim mai agili, ne-am transformat dintr-o organizație care lucra 100% de la birou într-una care a lucrat o perioadă 100% de acasă, după care a intervenit revenirea graduală. Cunoscându-se și fiind parte dintr-o echipă sudată, oamenii au reușit să treacă, împreună, prin această perioadă dificilă”, a punctat Horea Popescu.
El spune că lecția cea mai prețioasă a acestei perioade a fost aceea că ar trebui să fii întotdeauna pregătit pentru ce este mai rău, putând astfel să preîntâmpini sau să contracarezi orice problemă sau criză ar apărea. La fel de prețioasă este și ideea că oamenii sunt cei mai importanți și trebuie să te asiguri de bunăstarea și menținerea lor în zona de normalitate pe componenta emoțională, psihologică. ”În egală măsură, consider că reziliența organizațională rămâne un element cheie al succesului oricărui business și când te bazezi pe o echipă unită și agilă, traversarea cu succes a unei astfel de perioade dificile este asigurată. Și, nu în ultimul rând, am înțeles că trebuie să comunici în permanență și să te asiguri că partenerii și clienții știu că tu ești acolo să-i consiliezi, mai ales în momentele de criză, de vremuri tulburi, out of the ordinary...”, a adăugat Horea Popescu, în discuția cu redactorii BizLawyer.
2021 a venit cu o creștere a activității pentru CMS România, înregistrată în aproape toate ariile de practică. Firma a început această toamnă cu adiții de personal în toate departamentele, 11 colegi alăturându-se echipei în ultimele 6 luni. ”Se simte deja un suflu nou în firmă, cu acești tineri colegi care vor să învețe, să se specializeze. Iar noi suntem pregătiți să-i sprijinim, să-i învățăm și i-am implicat deja în tranzacțiile și proiectele pe care le gestionăm în momentul actual”, a mai spus coordonatorul CMS România.
Horea Popescu: Cel mai important pentru noi, ca echipă, este că, împreună, am trecut cu bine prin această “furtună”, așa cum o numeai tu. Am rămas un colectiv unit și asta a însemnat cel mai mult pentru mine, pentru oamenii din echipa noastră și pentru clienți. Am reușit să ne reinventăm, să devenim mai agili, ne-am transformat dintr-o organizație care lucra 100% de la birou într-una care a lucrat o perioadă 100% de acasă, după care a intervenit revenirea graduală. Cunoscându-se și fiind parte dintr-o echipă sudată, oamenii au reușit să treacă, împreună, prin această perioadă dificilă. Rolul meu a fost acela de a mă asigura că această tranziție se face coordonat, în cunoștință de cauză. Era nevoie de un liant, un centru de comandă, astfel încât activitatea noastră în regim work-from-home și/sau hibrid să se desfășoare într-un mod eficient, perfect coordonat, astfel încât calitatea serviciilor noastre juridice să rămână la același standard cu care ne-am obișnuit clienții. Comunicarea a jucat un rol esențial în această perioadă complicată, iar meritul este al întregii echipe, care a dat dovadă de o reziliență extraordinară.
Deși 2021 a fost un an atipic, activitatea mea a fost însă “business as usual” - am continuat să identific și să creez noi oportunități de business, atât la nivel local, cât și regional, să mă implic în tranzacții, să colaborez cu echipele locale și regionale la strategia de dezvoltare a firmei, să mă implic în procesul de recrutare etc.
Cum au lucrat oamenii de la CMS în acea perioadă? Cum au mers proiectele?
Departamentele firmei au continuat activitatea pe o linie mai mult sau mai puțin similară cu cea de dinainte de pandemie, poate zona tranzacțională să fi avut câteva luni mai “liniștite”, urmând ca spre sfârșitul anului trecut și în decursul anului curent lucrurile să reintre în matca obișnuită. Și litigiile au avut o perioadă mai delicată, anul trecut, în perioada verii, ulterior activitatea și-a revenit și aici. Proiectele în acest domeniu au fost și sunt extrem de variate: gestionăm un portofoliu impresionant de litigii, arbitraje internaționale, investigații pe white collar crime, este o plajă foarte mare a mandatelor. De asemenea, a explodat cererea și pe asistența de zi cu zi din partea multor clienți ce activează în diferite industrii, de la energie, tehnologie, auto, servicii financiar-bancare, la bunuri de larg consum, infrastructura, imobiliare etc., fie că vorbim de drept comercial, dreptul muncii sau de reglementare și conformitate. Pot spune că toți colegii mei au fost și sunt foarte ocupați.
Lecția cea mai prețioasă a acestei perioade a fost aceea că ar trebui să fii întotdeauna pregătit pentru ce este mai rău, putând astfel să preîntâmpini sau să contracarezi orice problemă sau criză ar apărea. La fel de prețioasă este și ideea că oamenii sunt cei mai importanți și trebuie să te asiguri de bunăstarea și menținerea lor în zona de normalitate – și mă refer aici la componenta emoțională, psihologică. În egală măsură, consider că reziliența organizațională rămâne un element cheie al succesului oricărui business și când te bazezi pe o echipă unită și agilă, traversarea cu succes a unei astfel de perioade dificile este asigurată. Și, nu în ultimul rând, am înțeles că trebuie să comunici în permanență și să te asiguri că partenerii și clienții știu că tu ești acolo să-i consiliezi mai ales în momentele de criză, de vremuri tulburi, ”out of the ordinary”...
Perioada aceasta de criză, fie că vorbim la nivel local, de regiune sau global, este de fapt o perioadă de tranziție și repoziționare. Apar noi tipuri de activități, noi tehnologii, noi valori și credințe la nivel public, la nivel de consum, noi modalități de operare, noi soluții și oportunități de business. Toate acestea au nevoie de un amplu proces de reglementare și transformare, de adaptare a unor cadre existente la noile realități, ceea ce va genera o nevoie crescută de legiferare și de servicii de asistență juridică. Diferența va fi făcută de abilitatea și agilitatea de a anticipa constant provocările prezentului și viitorului și de a te adapta rapid la noul context.
Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
Pe 1 mai 2020 ai fost numit coordonator al practicii de drept corporativ/fuziuni și achiziții în Europa Centrală și de Est. Cum a arătat tabloul proiectelor din regiune, în perioada scursă de atunci?
Într-un an și jumătate de mandat de coordonator al practicii în această regiune pot spune că am văzut o creștere semnificativă a tranzacțiilor de M&A, unde un rol esențial l-a avut Polonia, celelalte țări urmând o traiectorie cumva similară României. Economia Poloniei a fost mai rezistentă la șocuri și a continuat să crească, iar fuziunile și achizițiile au avut și ele un parcurs excepțional, iar acum sunt pe o culme, pe un val de efervescență cum nu cred că am mai văzut în ultimii ani pe o altă piață.
De remarcat că și România este pe acest trend, de reziliență și reîncepere a creșterii, mai ales din a doua jumătate a anului trecut.
Cumva ne-am obișnuit cu situația actuală, oamenii s-au mai relaxat după ce au început vaccinările și, așa cum și economia își revine și este pe un trend ascendent, cum avocații urmează direcția economiei, în general, pot zice că și noi am urmat această tendință. Am investit în ariile de practică care au explodat, în timp ce altele și-au păstrat cursul anterior.
Domeniul energiei este unul extraordinar de efervescent, am colegi care lucrează cu motoarele turate pe tranzacții în domeniul regenerabilelor, dar și pe rescrierea legilor energiei. Pe de altă parte, domeniul tehnologiei este, de asemenea, într-o dezvoltare explozivă. Am avut cel puțin 10 tranzacții cu o latură tehnologică în care ne-am implicat de la începutul anului.
Clienții au început să ne solicite din ce în ce mai mult asistență pe activitatea curentă, iar colegii mei au fost martorii unor creșteri deosebite atât pe zona de litigii, cât și pe drept comercial. Vorbim despre o creștere care, dacă se păstrează, va aduce un volum de activitate și performanță nemaiatinse până acum.
Acesta este motivul pentru care continuăm să creștem echipa și să o diversificăm pe arii de practică cărora le vedem un viitor extraordinar, cum ar fi tehnologia sau dreptul mediului, sau pe anumite piețe ce suferă transformări esențiale, cum ar fi cea a asigurărilor. Schimbarea implică invariabil asistență juridică și pot spune că solicitările clienților noștri în aceste domenii au devenit o activitate zilnică/constantă pentru noi.
Firmele de avocatură performante se reinventează o dată la câțiva ani, în funcție de dinamica ariilor de practică, de trendul de evoluție al acestora. Este fundamental, mai ales după o criză, ca un business să dea dovadă de agilitate, să se poată adapta constant și ușor la noile cerințe ale pieței, ale clienților.
2021 a venit cu o creștere a activității noastre, înregistrată în aproape toate ariile de practică. Am început această toamnă cu adiții de personal în toate departamentele, 11 colegi alăturându-ni-se în ultimele 6 luni. Ne-am întinerit foarte mult echipa, am simțit nevoia să aducem un suflu nou și de aceea am angajat foarte mulți avocați la început de drum - s-au alăturat firmei 4 stagiari, 3 avocați mid-level, dar și avocați seniori. Am angajat și un senior counsel, care ne va ajuta în dezvoltarea practicilor de tehnologie și dreptul mediului, precum și personal administrativ. Se simte deja un suflu nou în firmă, cu acești tineri colegi care vor să învețe, să se specializeze. Iar noi suntem pregătiți să-i sprijinim, să-i învățăm și i-am implicat deja în tranzacțiile și proiectele pe care le gestionăm în momentul actual.
Sunteți la jumătatea anului fiscal. Cum sunt rezultatele, ce arată cifrele? Se mai poate vorbi de creștere sustenabilă în condițiile în care criza sanitară continuă să producă efecte, iar economia nu s-a stabilizat?
Jumătatea anului financiar este un punct de reflecție, dar nu unul în care să putem extrapola pe întreg anul, fiindcă circumstanțele se pot schimba. În principiu, am evoluat exact așa cum ne-am propus. Noi, la CMS, biroul din București și toată regiunea, am încheiat primul semestru cu rezultate peste așteptări, am depășit bugetul inițial și vedem o traiectorie de creștere foarte puternică, mai ales pentru anumite departamente. Asta ne va ajuta să încheiem întregul an financiar cu rezultate foarte bune și să revenim la niveluri similare perioadei prepandemice.
Care ar fi motoarele creșterii, ariile de practică ”locomotivă” în perioada următoare, pentru CMS România? Pe ce veți pune accent în anul financiar care se încheie pe 30 aprilie?
Există o creștere pe partea tranzacțională, dar și în activitatea din celelalte arii de practică. Văd o dezvoltare continuă pe termen mediu și chiar pe termen lung în domeniul energiei regenerabile, în domeniul tehnologiei, care este foarte vast, dar și în toate domeniile conexe tehnologiei. De la software developement, data centers, la telecoms, totul va avea nevoie de susținere juridică, orice domeniu conex cu dezvoltarea tehnologiei va avea nevoie crescută de asistență juridică. Apoi dreptul mediului, tot ce ține de waste management, sustenabilitate, proiecte de mediu, tot ceea ce înseamnă implicațiile energiei în mediu, vor fi din ce în ce mai importante și vedem o posibilitate de dezvoltare și în această direcție. Desigur, ariile tradiționale de M&A și Banking vor beneficia și ele de această dezvoltare.
Decizia de a ne muta într-o clădire de birouri „verde” este un demers natural în angajamentul nostru de a proteja mediul înconjurător și se aliniază cu strategia „future facing”, cu valorile CMS și filosofia firmei la nivel internațional. Clădirea One Tower ne reprezintă și ține cont de noile realități și preocupări contemporane legate de eficiența energetică, amprenta de carbon, ecosistemul unei activități sustenabile. Am ales prin urmare să ne relocăm într-un nou sediu state-of-the-art care să răspundă acestor exigențe. Noul sediu din Calea Floreasca este o “clădire verde”, unul dintre cele mai mari proiecte de regenerare urbană din zona centrală a Bucureștiului și una dintre primele construcții verzi din România. Atuurile noului sediu ne fac să credem că va fi spațiul ideal pentru echipa noastră de avocați și consultanți fiscali, atât din punct de vedere funcțional, cât și al confortului acestora. Este un spațiu foarte agil, în care oamenii vor putea lucra mai mult împreună, vor putea interacționa mai ușor, vor putea să colaboreze mai bine, nu doar în cadrul aceluiași grup, ci și cu celelalte grupuri de practică. Vom avea spații mari dedicate colaborării, va fi un nou vibe care vine odată cu reîntinerirea echipei. Este o altă etapă, naturală, în evoluția biroului CMS în România.
În România, domeniul energetic oferă de aproape un an și va oferi în continuare oportunități. Vorbeam cu colegii din regiune și aceștia spuneau că peste tot există o cerere foarte mare pentru astfel de proiecte. Există și unele excepții, în anumite țări precum Cehia sau Bulgaria - unde nivelul de tranzacționare este mai redus deocamdată pentru că nu este nimic la vânzare. Dar în România este efervescență, sunt multe proiecte scoase acum la vânzare în diferite stadii de dezvoltare, care duc la foarte multe tranzacții sau cel puțin la foarte multe procese de due diligence. Că aceste proiecte, care sunt uneori de foarte mari dimensiuni, vor fi și concretizate, construite și puse în funcțiune, asta rămâne de văzut. În momentul actual, sunt foarte multe proiecte care bat la ușa cumpărătorilor, iar investitorii sunt interesați de ele. Și dau de muncă avocaților.
Incertitudinea politică are întotdeauna un impact asupra economiei și, indirect, asupra activității firmelor de avocatură. Pe noi, lucrând foarte puțin sau aproape deloc pentru instituțiile statului, cumva nu ne afectează. Dar neadoptarea unor legi care erau așteptate de investitori pentru a aduce capitaluri în România poate să afecteze mediul de afaceri, să întârzie intrarea unor noi jucători și dezvoltarea unor proiecte care au rămas în stand-by. Se știe că există proiecte ținute on-hold pentru că anumite decizii politice nu sunt adoptate. Pe de altă parte, însă, în momentul de față suntem pe ”pilot automat” și lucrurile par să funcționeze în majoritatea domeniilor.
Este drept că, în ultimii ani, pare că ne-am obișnuit cu o perpetuă stare de criză, cu tendințe de generalizare. Plecând de la cea de sănătate publică și continuând apoi cu episoade de nesiguranță economică, dublate de tensiuni politice și sociale, care au avut repercusiuni la nivel global, starea de criză pare să devină noua realitate post-pandemică. Fie că vorbim de eforturile sanitare pentru combaterea pandemiei, de tranziția la o economie circulară, revoluția digitală sau de repoziționările economiei mondiale, suntem puși în fața unui val de schimbări structurale care, deși promit un viitor mai bun, induc în faza inițială o stare de tensiune și risc.
Însă criza reprezintă de multe ori chiar unul din motoarele de creștere și dezvoltare pentru anumite activități economice, și avocatura de afaceri este una dintre acestea. Astfel, după o primă perioadă de șoc indus de lockdown și oprirea anumitor activități, și apoi de tatonare a noii realități, interesul investitorilor a revenit, iar tranzacțiile de M&A și-au reluat creșterea aproape în toate regiunile europene. Investițiile au repornit, pe un trend crescător poate mai stabil decât înainte, grație lichidităților din piață și noilor oportunități generate de contextul pandemic.
Desigur, criza a generat noi riscuri, provocări, dar și oportunități de dezvoltare pentru anumite industrii. Practica CMS la nivel european și global este centrată pe abilitatea și agilitatea de a anticipa constant provocările care redefinesc viitorul și de a oferi încredere clienților noștri sprijinindu-i în activitatea lor de business, grație unei înțelegeri în profunzime a sectoarelor în care aceștia activează și a infrastructurii CMS la nivel global, fie că vorbim de resurse umane sau de infrastructura IT.
Noi nu suntem doar avocați. Suntem partenerii de afaceri ai clienților noștri, suntem aici nu numai pentru a rezolva aspectele juridice curente ale operațiunilor/business-ului acestora, ci și pentru a anticipa și a face față provocărilor viitoare, pentru a inova împreună cu aceștia în vederea maximizării potențialului de creștere a afacerilor companiilor pe care aceștia le reprezintă.
Aș spune că România nu mai este chiar codașa de acum 10 ani, cumva lucrurile s-au echilibrat. România este percepută în pluton cu Ungaria, Slovacia, ne-am apropiat, nu sunt diferențe, nu mai suntem percepuți atât de rău. De aceea, suntem optimiști în privința capacității de absorbție a eventualelor tulburări din piață care pot afecta procesul de refacere a economiei. Polonia este o piață în sine, de o efervescență aparte, în care sunt mai multe tranzacții. Prin urmare, ne așteptăm la o relansare sustenabilă a activităților economice din regiune și la o evoluție favorabilă a piețelor din România și din CEE, în perioada următoare.
Anul trecut, pe vremea aceasta, aș fi spus probabil că așteptăm mai multe fonduri de distressed assets pentru că vor fi multe insolvențe, multe restructurări de credite ș.a.m.d. Ei bine, asta nu s-a întâmplat și nici nu prea vedem fonduri de genul acesta.
Aș zice că este un mix, cu mențiunea că investițiile private equity nu sunt chiar la nivelul așteptat în România, fondurile concentrându-se cumva în anii aceștia pe alte jurisdicții, cum ar fi Polonia, dar nu numai. În domeniul energiei, am putea vorbi totuși de niște fonduri de infrastructură la nivel european care se uită la investiții în România, în momentul actual. Acestea nu sunt neapărat fonduri de private equity, dar au un concept oarecum similar.
Altfel, vedem investitori strategici în domeniile pe care le enumeram: tehnologie, energie și în domeniul industrial.
Obiectivul principal rămâne creșterea business-ului, implicit creșterea echipei și dezvoltarea ariilor de practică pe care le consider de viitor, perfecționarea avocaților în aceste arii de practică.
Echipa funcționează foarte bine, nu am ceva de schimbat, ci doar de îmbunătățit. Acum este o perioadă foarte intensă, de lucru, care va continua. În perioada imediat următoare mutării în noul sediu, vom stabili care este mixul dintre munca de acasă și munca de la birou care avantajează cel mai bine clienții, business-ul și oamenii, care să ne permită acea creștere pe care sperăm cu toții să o atingem în următorii ani.
După acești doi ani, să le spun speciali, sunt multe schimbări care se văd deja sau care își vor produce efectele în viitor, în modul nostru de a lucra, de a interacționa, de a gândi și înțelege mediul care ne înconjoară. Noi rămânem optimiști și încrezători că dispunem de abilitățile necesare să facem față oricăror provocări care vor veni.