Potrivit sursei citate, analiza celor 2.525 de cereri de negociere cu băncile/IFN-urile trimise către CSALB în 2021 arată că profilul consumatorului de servicii financiar-bancare este al unui bărbat din Bucureşti, cu vârsta cuprinsă între 41-50 de ani, care are un credit de nevoi personale în lei şi care solicită băncii diminuarea costului creditului. Beneficiile obţinute în urma negocierii sunt semnificativ mai mari faţă de anul anterior crizei. Dacă în 2019 valoarea medie a beneficiilor obţinute într-o negociere era de aproximativ 2.500 de euro, anul trecut această valoare a fost de 4.300 de euro.
"În ultimii doi ani observăm o profesionalizare a concilierii, dar şi îmbunătăţirea rezultatelor negocierii dintre consumatori şi bănci. Chiar dacă am avut mai puţine dosare de negociere decât în anul de vârf 2019 (555 de dosare în 2021 faţă de 664 în 2019), anul trecut a fost cel mai bun în privinţa negocierilor încheiate cu împăcarea părţilor. Practic, 9 din 10 negocieri s-au încheiat cu acceptarea de către cele două părţi a soluţiilor propuse de conciliatorii CSALB. O contribuţie pozitivă la acest lucru au avut-o şi recomandările pe care le-am transmis băncilor pentru a accepta cât mai multe cereri de la consumatori. Spre exemplu, am recomandat băncilor să reanalizeze cererile respinse, mai ales acolo unde consumatorii aduc argumente în susţinerea solicitării lor. Rezultatul a fost că, pentru unele cereri iniţial refuzate, băncile şi-au reconsiderat opinia şi s-au constituit dosare. Ne aşteptăm ca acest mod de operare să devină un standard în felul în care băncile analizează cererile şi decid dacă intră sau nu în negociere. Rezultatele sunt resimţite şi de consumatori: valoarea medie a beneficiilor obţinute din conciliere a crescut cu 70% faţă de anul 2019 - de la 2.530 de euro la 4.300 de euro per dosar încheiat cu împăcarea părţilor. Astfel, dacă eliminăm din calcul cererile care nu pot face obiectul unei negocieri, cum ar fi cererile de radiere din Biroul de Credit, putem spune că peste 80% dintre consumatorii care s-au adresat CSALB cu o cerere argumentată în raport cu băncile au găsit o rezolvare la problemele lor", a declarat Alexandru Păunescu, membru al Colegiului de Coordonare al CSALB.
CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialişti în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înţelegerea părţilor are puterea unei hotărâri în instanţă.
Valoarea medie a beneficiilor obţinute într-o negociere cu bănci și IFN-uri a fost anul trecut de 4.300 de euro
- Details
- By DRC
- Hits: 1251
Valoarea medie a beneficiilor obţinute într-o negociere a fost anul trecut de aproximativ 4.300 de euro, faţă de 2.500 de euro în 2019, potrivit unui comunicat al Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).