Toamna a adus o creștere a numărului litigiilor pe care echipa Stratulat Albulescu (SAA) le are pe masa de lucru. La fel s-a întâmplat și în cazul portofoliului de clienți, care s-a mărit ca urmare a nevoii acestora de reprezentare în instanță, dar și ca urmare a faptului că firma de avocatură are o vizibilitate continuă pe piață. „Tendințele actuale includ diversificarea mandatelor, ca efect al diversificării ariilor de activitate economică a clienților care ne-au abordat, iar totul a condus la un grad de complexitate mai mare al disputelor în care suntem implicați”, punctează Roxana Catea, Counsel SAA.
Observațiile profesioniștilor SAA conduc spre ideea că una dintre cele mai actuale tendințe din această practică este aceea a creșterii numărului de litigii în domeniul urbanismului, întrucât autoritățile locale refuză să emită acte administrative (avize, acorduri, autorizații, certificate) în legătură cu edificarea/desființarea unor construcții, ceea ce generează un val iminent de litigii. Iar tendința aceasta se va extinde și mai mult în viitorul apropiat. „Refuzul este atât de manifest, încât sunt situații în care autoritățile refuză inclusiv eliberarea unui banal certificat de urbanism sau refuză eliberarea autorizației de construire, deși toată procedura administrativă a fost parcursă și au și îndrumări de la instituția prefectului și de la Inspectoratul de Stat în Construcții să facă acest lucru”, explică Adriana Dobre, Partener SAA.
O practică în continuă dezvoltare
În fața acestui val de mandate noi, firma de avocatură vine cu echipe stabile, iar acest aspect contribuie la o mai bună administrare a dosarelor din perspectiva continuității avocatului responsabil de un anumit litigiu. „Sedimentarea relațiilor profesionale și dezvoltarea aptitudinilor inter-colegiale conduce la valoarea adăugată a serviciilor juridice pe care firma noastră le prestează și sunt printre trăsăturile cele mai apreciate de clienți, alături de competențe profesionale și disponbilitate”, susține Roxana Catea.
Practica de Dispute Resolution din cadrul Stratulat Albulescu include patru grupuri de lucru, din care două grupuri de lucru specializate în gestionarea litigiilor, coordonate de Adriana Dobre – Partner și Roxana Catea – Counsel, din care fac parte patru avocați colaboratori (Associates): Eliza Grădinariu, Mihai Iorga, Andreea Stanciu și Robert Popa. Aceste grupuri de lucru sunt implicate îndeosebi în litigii civile și litigii cu profesioniști, precum și în litigii fiscale și de contencios administrativ.
Grupul de lucru implicat în litigii de penal comercial și white – collar crime este coordonat de Bogdan Cimbru – Partner, în timp ce grupul de lucru specializat în arbitraje naționale și internaționale este condus de Sofia Cozac, Counsel.
„Dată fiind experiența avocaților ce formează aceste grupuri, precum și metoda de lucru în echipă, ce conferă adaptabilitate și dinamism, practica de Dispute Resolution a Stratulat Albulescu deține toate atuurile pentru a gestiona proiecte complexe, interdisciplinare, cu rezultate ce exced așteptările”, este de părere Roxana Catea.
Ultimul an a adus schimbări importante pentru echipa de Dispute Resolution. A fost cooptată Sofia Cozac – Counsel, avocat specializat în arbitraje naționale și internaționale. De asemenea, Bogdan Cimbru este noul partener responsabil de disputele penale. În plus, în grupul coordonat de Adriana Dobre a intrat și Eliza Grădinariu, associate.
Roxana Catea menționează că toată această dezvoltare a intervenit pe fondul creșterii volumului de activitate ca urmare a cererii din partea clienților, precum și a gestionării unor proiecte noi, complexe și de valoare ridicată. „Soluțiile obținute reflectă gradul de specializare și cunoștințele avocaților și s-au concretizat prin recuperarea unor sume importante de bani de peste un milion de euro de la debitori persoane de drept privat, prin respingerea unor acțiuni în răspundere contractuală între asiguratori, prin respingerea unor cereri de reintegrare formulate de salariați împotriva unor entități de drept privat și prin anularea unor acte normative ale Guvernului”, mai spune avocatul.
Totodată, în cursul acestui an, echipa de litigii coordonată de Adriana Dobre a organizat un seminar pe tema suspendării și anulării PUZ-urilor coordonatoare de sector și a refuzului Primăriei Capitale de a mai vota vreun PUZ, activitate desfășurată sub forma unui dialog deschis la care au participat importanți jucători din zona real estate. Seminarul a fost un succes, întrucât tema este de un real interes și mai actuală ca niciodată, iar participanții au adresat cu această ocazie o multitudine de întrebări și au plecat cu soluții la unele dintre problemele cu care se confruntă.
Partenerul SAA consideră că, în acest moment, firma se detașează pe piața avocaturii printr-o serie de particularități.
În această categorie, Adriana Dobre include alocarea proiectelor conform know how dobândit anterior și experiența bogată a avocaților litiganți. „În acest sens, strategia firmei este de a oferi asistență juridică prin alocarea fiecărui proiect către cel mai bine pregătit avocat din echipă în acel domeniu, iar proiectele sunt încredințate în funcție de competențele fiecărei echipe, pentru ca astfel clientul să beneficieze de un nivel înalt de pregătire și de o experiență anterioară consolidată. În final, urmărim și depunem toate diligențele pentru ca problema de drept să fie soluționată cu succes într-un interval optim de timp. Așadar, firma se bazează pe o echipă de avocați cu amplă experiență și reputație profesională, ceea ce ne permite să oferim suport juridic full service, întrucât acoperim toată gama de servicii juridice de care au nevoie clientii noștri (în special societăți medii și mari), inclusiv toate specializările de dispute resolution, deoarece avem două echipe distincte, dar compacte de litigii”, explică avocatul.
O altă particularitate importantă este abordarea strategică. „Experiența bogată a avocaților noștri coordonatori permite asigurarea unei abordări strategice optime pentru fiecare caz în parte, cu specularea greșelilor realizate de adversar și semnalarea acestora la momentul la care nu mai pot fi corectate. Atunci când depunem o acțiune sau formulăm apărări, ne gândim ce argumente să amintim și cât de detaliat să o facem, astfel încât să nu creăm avantaj adversarului. Gândirea anticipativă și jocul de roluri (să te pui în ”papucii” celuilalt) sunt unele dintre cheile unui litigiu câștigat. Având în vedere această abordare atentă a fiecărui act și termen, ne mândrim cu o rată de succes foarte ridicată”, susține Adriana Dobre.
La toate acestea se adaugă munca, seriozitate, dăruire, dar mai ales conștiința lucrului bine făcut. „Nu ne place să ne angajăm în mandate pe care nu le putem trata cu toate atenția și seriozitatea, întrucât nu ne dorim un mandat și un onorariu de moment de la client, ci ne dorim o relație solidă și de durată cu clientul. Și tot în aceasta linie, mai amintim sinceritatea față de client. Ne place să îi spunem clientului, de la bun început, care sunt în mod realist șansele sale, să nu alimentăm speranțe deșarte și să nu creăm dezamăgiri. Dacă clientul își asumă în mod conștient ducerea unui litigiu cu șanse reduse de câștig, noi suntem acolo pentru a maximiza pe cât posibil șansele de a obține un rezultat favorabil. De asemenea, atunci când este cazul, nu ezităm să recomandăm clienților noștri încheierea unei tranzacții”, argumentează avocatul.
2022 a adus o intensificare considerabilă a activității practicii, iar prima parte a anului a fost caracterizată de o efervescență specifică reluării tuturor segmentelor de activitate economică, după perioada anterioară în care restricțiile impuse pentru prevenirea Covid-19 au condus la o încetinire a ritmului de business.
Astfel, avocaților Stratulat Albulescu le-au fost încredințate multe mandate noi, în special din zona de asigurări, ca efect al interpretării diferite a unor prevederi legislative și ca urmare a neînțelegerilor contractuale, dar și din zona de dezvoltare imobiliară și urbanism, pe fondul ridicării unor imobile cu nerespectarea indicatorilor aplicabili sau pe fondul refuzului autorităților de a elibera acte administrative. De asemenea, au apărut proiecte din zona relațiilor de muncă, pe fondul accelerării mobilității personalului și din zona finanțărilor, atât din perspectiva relațiilor consumator-bancă, cât și din perspectiva relațiilor interbancare.
„De asemenea, practica noastră de dispute în materie reputațională a înregistrat o creștere fulminantă, ce s-a concretizat și prin obținerea unor soluții pozitive față de clienții noștri, persoane fizice și juridice, ce suferă prejudicii de imagine”, subliniază Roxana Catea.
Schimbări au fost observate și în ceea ce privește portofoliul de clienți, ca urmare a evoluției acestora. „La această evoluție suntem mulțumiți că am luat parte în mod activ. Astfel, am fost martorii dezvoltării clienților noștri tradiționali, care ne-au fost alături de la începuturile firmei, prin expansiunea în alte arii economice și prin intrarea pe noi piețe sau prin cooptarea acestora de către diverse fonduri de investiții. În același timp, ne-am bucurat de captarea atenției unor clienți noi, cu acționariat preponderent străin, din domenii ce vizează în principal infrastructura, construcții și finanțări, ca urmare a reputației clădite de-a lungul timpului. Suntem recunoscători pentru consecvența cu care clienții noștri au tratat relația profesională cu SPRL Stratulat Albulescu și pentru oportunitatea de a îi sprijini în fiecare provocare ce urmează”, arată avocatul.
În prezent, clienții SAA vin din domenii diferite, ce cuprind asigurări, turism, finanțări, infrastructură și construcții, dezvoltări imobiliare, industria de fitness, industria de frumusețe, retail, industria media, industria medicală și farmaceutică, învățământ și educație, telecomunicații, iar profilul entităților care solicită sprijin se conturează tot mai mult în aria societăților mijlocii și mari.
„Sarcina de a alege cel mai spectaculos/complex mandat este întotdeauna o provocare, deoarece avem o multitudine de mandate, unele multijurisdicționale, cu elemente de extraneitate și care au o pronunțată componentă de internaționalitate. Și alte mandate sunt interesante, deoarece pun în discuție probleme de drept care nu au primit deloc o dezlegare în practică sau au primit o dezlegare neunitară. De asemenea, avem și alte mandate, care ridică dificile probleme de drept, deoarece pun în discuție mai multe instituții și arii drept și trebuie aleasă calea optimă pentru client (i.e. civil vs. penal, administrativ vs. penal, civil vs. insolvență)”, precizează Adriana Dobre.
Partenerul SAA prezintă cu titlu de exemplu, din nevoia de a alege „cel mai spectaculos/complex mandat”, reprezentarea unui client într-un litigiu în care avocații reclamă abuzul de drept și solicită atragerea răspunderii civile delictuale ca urmare a depunerii abuzive a unui număr însemnat de petiții, cereri de chemare în judecată și plângeri nefondate, formulate în scopul de a obstrucționa liniștita exercitare a dreptului de proprietate asupra unui teren învecinat. „În acest context, am formulat o cerere de chemare în judecată prin care pretindem despăgubiri evaluate la aproape 2.000.000 de euro, iar specificul litigiului rezidă în lipsa unei jurisprudențe consacrate în ceea ce privește acordarea de daune-interese pentru prejudiciul suferit de o societate ca urmare a unui abuz de drept al unui terț (abuz de drept, care este ascuns dincolo de demersurile aparent legale întreprinse în relația cu diferite autorități), precum și a liniei fine dintre exercitarea legitimă a unui drept recunoscut de lege și exercitarea abuzivă a unui astfel de drept”, nuanțează Adriana Dobre.
Mandatele pendinte în care echipa Stratulat Albulescu oferă asistență juridică și reprezentare vizează aspecte litigioase din diferite domenii de practică, cele mai des întâlnite fiind cele specifice fiscalității, din domeniul urbanismului, al dreptului muncii și litigii pur comerciale.
„În acest sens, unul dintre cele mai complexe mandate (litigiul a fost inițiat în urmă cu peste doi ani și jumătate și încă se află în primă instanță) este un dosar fiscal complex, de competența în primă instanță a curții de apel, având o miză de peste 10.000.000 de euro. Este de menționat faptul că problema de drept supusă atenției instanței, se află la limita mai multor domenii de practică, respectiv, pe linia de demarcare între dreptul Uniunii Europene și dreptul muncii potrivit legislației naționale, implicând problematica de a se stabili regimul fiscal al unor sume de bani care primesc calificări și denumiri diferite în dreptul național și, respectiv, în dreptul unional”, explică Partenerul SAA.
Tot în materie de fiscalitate, firma de avocatură are un litigiu interesant despre acordarea dreptului de deducere a sumelor acordate prin contracte de sponsorizare, unde analiza instanței trebuie să fie cât se poate de aplicată și factuală.
Totodată, în contextul politic actual, Stratulat Albulescu are și mandate specifice zonei de real estate, întrucât actualul primar al capitalei a decis în urmă cu doi ani să suspende pe cale administrativă toate PUZ-urile coordonatoare de sector și refuză să mai emită vreun act administrativ în materie de urbanism. De asemenea, primarul dă instrucțiuni și primăriilor de sector să nu elibereze acte administrative, astfel încât blocajul tinde să generalizeze.
Pe de altă parte, dezvoltatorii imobiliari intenționează să construiască mai multe ansambluri rezidențiale, pentru care au obținut absolut toate avizele (acordurile) necesare, dar primarul refuză să pună pe ordinea de zi a Consiliului General al Municipiului București („CGMB”) proiectul de hotărâre de aprobare PUZ, iar prejudiciul cauzat de autoritățile locale ca urmare a refuzului abuziv este estimat la zeci sau chiar sute de milioane de euro. Practic, dezvoltatorii imobiliari din București, care pot edifica doar pe baza unui PUZ aprobat de CGMB, sunt în blocaj de peste doi ani de zile.
„În acest context, precizăm că am solicitat și am obținut în prima instanță obligarea primarului la punerea pe ordinea de zi a CGMB a unuia dintre proiectele de PUZ, care a parcurs toată procedura administrativă. În același context, unul dintre dezvoltatorii imobiliari a formulat și cereri de chemare în judecată pentru anularea parțială a PUG-ului Municipiului București, în scopul de a obține reclasificarea terenurilor în zone rezidențiale, întrucât terenurile au fost încadrate prin PUG ca unități teritoriale care nu permit construirea de ansambluri rezidențiale. Precizăm că între timp PUG-ul Municipiului București a fost anulat în prima instanță din rațiuni procedurale, dar soluția nu este executorie și este susceptibilă a fi atacată cu recurs”, nuanțează Adriana Dobre.
Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
Un alt mandat amplu care a fost încredințat avocaților SAA vizează interpretarea legislației în materia dreptului muncii și a fondurilor europene cu privire la documentele care trebuie întocmite de către beneficiar în scopul de a încasa fonduri nerambursabile pentru derularea unui proiect european. Litigiul a fost câștigat în primă instanță (în prezent se află în recurs), iar Statul Român a fost obligat să restituie suma de aproximativ 1.000.000 de euro. Specificul litigiului este dat de modul în care Statul Român înțelege să emită acte administrative sancționatorii în baza unei legi care nu era în vigoare la data emiterii actului și a unor cerințe neprevăzute de contractele încheiate între părți.
Un alt mandat complex, care merită menționat, îl reprezintă solicitarea de asistență în două dosare interdependente, vizând stabilirea cuantumului despăgubirilor datorate de Statul Român pentru exproprierea unor loturi de teren evaluate la peste 9.000.000 de euro. Specificitatea acestor litigii este dată de faptul că reclamanta deținea o suprafață mai mare de teren din care au fost expropriate patru loturi, în două etape succesive, și în final clientul a rămas în proprietate cu aproximativ 30.000 de mp de teren, iar în cadrul dosarelor s-a pus problema modalității de determinare a despăgubirilor, având în vedere componenta exproprierii (patru loturi de teren inițial compacte) și terenul rămas în proprietatea societății, mai ales sub aspectul beneficiului nerealizat (adică profitul anticipat a fi obținut de client ca urmare a realizării dezvoltării imobiliare pe acel teren).
Un alt dosar complex a presupus îmbinarea cunoștințelor specifice de procedură civilă cu cele de insolvență și drept comercial (întrucât litigiul a avut la bază o poliță de asigurare încheiată în perioada de aplicabilitate a Codului comercial). Miza acestui dosar se ridică la pretenții în valoare de peste 1.000.000 de euro și vizează recuperarea unei sume plătite de asigurător către beneficiarul unei polițe de asigurare ca urmare nerespectării clauzelor contractuale de către asigurat. Aspectele particulare ale litigiului sunt date de eforturile avocaților de a atrage răspunderea solidară a unuia dintre membrii unei asocieri în participațiune, insolvența reclamantei și a unuia dintre membrii asocierii în participațiune, încercarea pârâtului de a găsi cât mai multe mijloace pentru a tergiversa soluționarea procesului (început din anul 2017).
----------------------------------------------------------
Practica de Arbitraj a crescut
Odată cu cooptarea Sofiei Cozac, practica de Arbitraj a crescut semnificativ, acoperind atât partea prelitigioasă și cea litigioasă, cât și pe cea de punere în executare a sentințelor arbitrale.
„În general, mandatele vizează instanțe arbitrale precum: Curtea de Arbitraj Comercial Internațional de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a României, Curtea de Arbitraj Internațional de pe lângă Camera de Comerț și Industrie Paris, Curtea de Arbitraj din Ungaria, precum si Curtea de Arbitraj Comercial de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova. Avocații implicați în asemenea mandate au un grad mare de senioritate, date fiind aspectele de drept internațional, varietatea problematicii juridice, dar și sumele mari în dispută”, explică Sofia Cozac, Counsel Stratulat Albulescu.
Firma Stratulat Albulescu are în acest moment și o practică distinctă de Drept Penal-Comercial, care este coordonată de Partenerul Bodgan Cimbru, un avocat cu o experiență de peste 16 ani în această arie.
De-a lungul carierei sale, Bogdan a asistat și reprezentat clienții în fața tuturor instanțelor de judecată, într-o gamă variată de aspecte, fiind implicat în special în dosare complexe având ca obiect infracțiuni financiare și economice.
Expertiza sa acoperă toate ariile asociate dreptului penal, inclusiv, fără însă a se limita la fraude fiscale, mită și corupție, spălarea banilor, faliment, investigații, precum și grupuri de crimă organizată.
Bogdan are abilități excelente de evaluare a faptelor și problemelor și deține abilități profesionale unice, în sensul că asigură apărarea clienților săi în fața instanțelor și a autorităților, cunoscând cu exactitate modul în care lucrează procurorii și judecătorii și pe ce se concentrează aceștia în diversele cazuri.
----------------------------------------------------------
Opiniile unor profesioniști care ocupă poziții de top în departamentele juridice ale unor companii importante, pe platforma www.in-houselegal.ro. Urmărește temele dezvoltate de avocați sau membri ai comunității In-houseLegal și propune subiecte.
Adriana Dobre amintește faptul că, în acest moment, Stratulat Albulescu este o firmă full service, care oferă servicii juridice la cele mai înalte standarde de calitate, prin avocați cu o amplă experiență și reputație profesională.
Departamentul de Dispute Resolution al firmei este format din opt avocați cu grade de senioritate diferite și cu specializare spre anumite categorii de litigii, precum litigii fiscale și de contencios administrativ, litigii imobiliare, litigii de dreptul muncii, insolvențe, dispute contractuale, litigii comerciale, litigii privind asigurările și litigii de drept societar.
„Este util să menționăm faptul că unii dintre avocații noștri sunt absolvenți ai unor forme de învățământ cu profil real, ceea ce le permite înțelegerea unor aspecte tehnice complexe, care exced cunoștințelor pure de drept. Astfel, aspectele tratate în expertizele tehnice nu sunt elemente total străine, iar avocații noștri sunt parteneri de încredere ai experților implicați în soluționarea cauzelor noastre. Desigur că, exceptând avocații talentați din cadrul societății, uneori, în funcție de specificul și complexitatea fiecărei spețe, societatea noastră apelează la serviciile unor specialiști, cu care am dezvoltat parteneriate durabile și cu ajutorul acestora reușim să îndeplinim cu succes mandatele încredințate”, completează Adriana Dobre.
În funcție de natura problemelor pe care le ridică mandatele avute în lucru, echipa SAA apelează la executori judecătorești pentru punerea în executare a titlurilor executorii (hotărâri judecătorești sau alte titlu executorii), la firme de traduceri, pentru a asigura depunerea la dosar în limba română a acelor documente redactate în forma inițială în altă limbă, la experți în diverse domenii (contabilitate, construcții, fiscalitate). De asemenea, acolo unde nu există experți, avocații au colaborat cu profesori recunoscuți de la universități de prestigiu din România. În plus, nu este exclusă nici conlucrarea cu avocați străini sau specialiști în drept din alte jurisdicții pentru acele spețe cu element de extraneitate, unde este necesar să se facă proba, spre exemplu, a dreptului străin.
„Observăm în continuare un trend ascendent în ceea ce privește activitatea departamentului de litigii. În vremuri de criză și când au loc modificări legislative semnificative, se înmultește și numărul litigiilor. Dar în cazul nostru, acest trend ascendent nu se datorează exclusiv contextului, ci și eforturilor întreprinse de echipa noastră. Astfel, în anul 2022 a avut loc o creștere a numărului de mandate, în diverse domenii, mai ales asigurări, urbanism, dreptul muncii. Unele dintre mandate au fost acordate de clienți noi, societăți de top în domeniile în care activează (achiziții publice, servicii private de sănătate, retail, asigurări, consumer products, bancar). De asemenea, în mod firesc, clienții fideli ai societății ne-au oferit în continuare mandate, dat fiind faptul că, am asigurat cu succes reprezentarea acestora până în prezent, și de asemenea, am legat relații frumoase de conlucrare, arătându-ne mereu sinceri și deschiși la părerile și sugestiile acestora”, a încheiat Adriana Dobre.