„Întărirea echipei de management și coordonarea Departamentului de litigii și arbitraj de către domnul prof.univ.dr. Gheorghe Buta pe de o parte a confirmat evoluția extraordinară a societății de până în prezent, iar pe de altă parte a cumulat viziunea, expertiza, experiența, și anvergura sa alături de ceilalți parteneri în gestionarea tuturor proiectelor, ceea ce categoric a reprezentat un plus semnificativ de valoare. De altfel, aceasta a fost direcția spre care am privit încă de la început și anume aceea de consolidare continuă a echipei Popescu & Asociații, atât ca factor de stabilitate, cât mai ales ca perspectivă de exercitare a profesiei”, a declarat Octavian Popescu, Managing Partner Popescu & Asociații, pentru grupul BizLawyer.
Corelativ extinderii echipei au apărut și proiecte noi, din cele mai diverse industrii sau arii de expertiză. Este vorba despre dosare de arbitraj național sau internațional în care experții Popescu & Asociații sunt implicați alături de alți avocați din jurisdicțiile respective, dar și despre proiecte derivate din zona de concurență și ajutor de stat. Mandate noi au apărut și din practica de real estate, unde zona de dezvoltare rezidențială sau cea de infrastructură au condus la apariția unor diferende de natură a implica echipele specializate ale casei de avocatură.
„În egală măsură, evoluția neașteptată a lucrurilor la nivel european pe partea de energie și resurse naturale a generat deja câteva dispute relevante în care am fost solicitați de clienții noștri tradiționali, dar și pentru evaluarea strategiei de acțiune cu noi parteneri din această industrie pentru soluționarea diferendelor contractuale apărute ca urmare a dezechilibrului costurilor de producție și imposibilității onorării obligațiilor asumate anterior. În alte cuvinte, mandatele noi au fost într-o continuă creștere cu accent pe importanța proiectelor instrumentate, ceea ce a generat și caracterul spectaculos în multe cazuri a soluțiilor obținute”, precizează Octavian Popescu.
Avocatul oferă și un exemplu în acest sens, făcând trimitere la soluțiile obținute cu privire la suspendarea mai multor hotărâri care priveau reorganizarea teritorială a Orașului Mogoșoaia în contra dreptului de proprietate aparținând unuia dintre clienții tradiționali ai firmei, Academia Română.
„În mod similar poate fi amintită și soluția privitoare la suspendarea efectelor hotărârilor de declanșare a proiectelor de expropriere a mai multor proprietari (persoane fizice și dezvoltatori imobiliari) afectați de proiectul centurii Sânmartin din Bihor (drumul de legătură între Municipiul Oradea și Comuna Sânmartin din județul Bihor). La fel de elocvent poate fi și exemplul Orașului Sinaia pentru care am reușit să câștigăm menținerea contractului privind construirea primei parcări de tip Park & Ride de pe Valea Prahovei, care va avea rolul de a decongestiona traficul extrem de aglomerat, sau succesul obținut când am câștigat pentru grupul Mytilineos Holding (lider mondial în sectorul industrial și energetic), obligarea Statul Român să aprobe unul dintre cele mai inovatoare proiecte de mediu în domeniu și să elibereze autorizațiile de mediu pentru închiderea depozitului de deșeuri situat în zona Copșa Mică România. Exemplele pot continua pe multe pagini, mulțumind pentru fiecare dintre victoriile obținute clienților care ne-au creditat cu încrederea necesară, dar si echipei de avocați care a participat la obținerea tuturor acestor soluții spectaculoase”, completează coordonatorul firmei de avocați.
Activitate intensă pe zona de litigii
Odată cu începerea noului an judiciar, activitatea în practica de litigii capătă amploare. „Tabloul litigiilor arată obișnuit sau cum ar trebui să arate la fiecare început de toamnă pentru orice avocat litigant, respectiv foarte aglomerat. Este cunoscut că toamna debutează pentru avocați cu începerea anului judiciar și, în acest context, cu cea mai ocupată perioadă pentru un avocat litigant. Acum, dacă trebuie să ne raportăm generic la evoluția acestui „sezon” față de alți ani, cu ușurință putem spune că și anul acesta am înregistrat o activitate în creștere, fiind activi în litigii foarte diverse: comerciale, administrative, proprietate intelectuală, bancare și financiare, fiscale, insolvență, ocuparea forței de muncă, imobiliare, valori mobiliare sau de transport, achiziții publice, executări silite, proceduri juridiciare penale sau conexe acestora etc.”, declară prof. univ. dr. Gheorghe Buta, Senior Partner Popescu & Asociații.
Cele mai multe dintre dosarele în care avocații firmei sunt implicați privesc situații deosebite, cu un grad ridicat de complexitate, inclusiv documentare voluminoasă și muncă atentă de cercetare.
„Cooperam îndeaproape cu clienții noștri (dintre care majoritatea sunt corporatii multinaționale, mari companii locale sau antreprenori activi) pentru a le înțelege nevoile, înainte de a recomanda cele mai potrivite soluții. Ca urmare, am procedat și la o diversificare a echipelor din departament și a proiectelor încredințate acestora. Astfel, calitatea serviciilor noastre se află într-o permanentă îmbunătățire, atât prin cooptarea de noi parteneri cu experiență semnificativă în ariile lor de expertiză, cât și datorită experienței acumulate de întreaga echipă în urma dosarelor complexe gestionate. Ne bucurăm să spunem și să constatăm că suntem o companie cu un departament important dedicat litigiilor, motiv pentru care clienții ne încredințează unele dintre cele mai complexe și provocatoare dosare, iar gestionarea acestora, cu succes, se numără printre principalele puncte forte care ne recomandă”, subliniază prof. univ. dr. Gheorghe Buta.
O echipă dinamică, așa cum este cea din cadrul Popescu & Asociații, primește în mod continuu litigii noi, având în vedere că specializarea avocaților este soluționarea disputelor, iar mediul de afaceri sau antreprenorial, fie că vorbim despre companii mari sau fonduri de investiții, fie că vorbim despre orice alți jucători activi în toate industriile, în general, nu a cunoscut o reducere a situațiilor conflictuale pentru a căror soluționare să fie necesar suportul unei echipe specializate.
Dana Bivol, Partener Popescu & Asociații, amintește faptul că, în ultimul an, s-a înregistrat o progresie a disputelor derivate din contractele de achiziții publice, dar și a celor de furnizare a energiei, fără însă a exista o disproporție semnificativă față de alte mandate preluate de firmă în sectoare precum HORECA, FMCG, turism, domeniul farmaceutic și al sănătății sau gestionarea deșeurilor.
„Un sector aparte a fost cel al disputelor contractuale care a avut o creștere accelerată în ultimii ani, ascensiune accelerată și de contextul pandemic în care obligațiile contractuale au avut o apetență aparte în a fi nerespectate sau întârziate. Din această perspectivă preconizăm că litigiile comerciale, dar și cele derivate din sau în legătură cu procedurile de insolvență vor crește, pe baza mai multor factori, printre care putem menționa incapacitatea multor entități de a gestiona impactul financiar al convulsiilor economice petrecute la nivel european atât în zona de energie, cât și de gaze naturale, a creșterii semnificative a prețurilor de producție în mai toate industriile, în special în sectorul construcțiilor, de dificultatea sau imposibilitatea executării obligațiilor contractuale asumate inițial etc. ”, adaugă avocatul.
Profilul clienților care solicită sprijinul avocaților Popescu & Asociații nu s-a schimbat, iar prof. univ. dr. Gheorghe Buta este de părere că nici nu există multe premise pentru a se schimba în condițiile în care zona în care firma de avocatură își desfășoară activitatea a rămas aceeași.
„Clienții noștri au rămas, în continuare, atât companii locale, cât și internaționale, fonduri cu capital privat și instituții financiare care au proiecte ce necesită asistența juridică a unor avocați cu experiență în dosare ce au componentă transfrontalieră, antreprenori locali sau companii de talie medie și mare ce au nevoie de asistență juridică și reprezentare pentru buna funcționare a activității de zi cu zi. Clienții noștri își desfășoară activitatea în domenii diverse, printre care menționăm: energie, farma, FMCG, administrație publică, servicii financiar bancare, imobiliare/construcții, tehnologie, automotive etc., iar solicitările au fost din cele mai diverse: de la suportul necesitat de neonorarea obligațiilor de plată din contracte, până la suspendarea anumitor obligații contractuale sau derivate din rezoluțiunea/rezilierea contractelor din motive ce țin de efectele pandemiei, ale crizei microcipurilor sau ale războiului și mai ales ale sancțiunilor asociate acestuia care au afectat industrii întregi, fie ale crizei energetice, secetei, inflației, și mai nou, ale dezechilibrelor de paritate monetară între euro și dolarul american în contractele de import/export, afectate de scăderea monedei Euro sub nivelul de 1,01 USD, care reprezintă cel mai scăzut nivel din ultimii 20 de ani, dar și litigii de muncă, litigii medicale etc. Din păcate pentru apetența investițiilor și investitorilor în România, avocații sunt din ce în ce mai mult solicitați pentru protejarea clienților în legătură cu investigațiile de natură penală la care sunt supuși și/sau a măsurilor asiguratorii care sunt aplicate asupra companiilor sau asseturilor acestora. Noi punem foarte mult accent pe partea de prevenție și adoptarea de măsuri proporționale și adecvate scopului urmărit, motiv pentru care prin dialog instituțional cu organele de urmărire penală încercăm să dimensionăm măsurile asiguratorii într-un asemenea mod încât să nu afecteze per se businessul companiei”, detaliază Senior Partner-ul Popescu & Asociații.
Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
Arbitrajul crește vizibil în România
De la an de an, se constată faptul că arbitrajul crește vizibil în România, lucru care se vede și în practica avocaților din acest domeniu, cu atât mai mult cu cât țara noastră se poate afirma ca hub economic și jurisdicțional pentru zona de Est a Europei.
„Echipa noastră de arbitraj are pe rol în prezent mai multe arbitraje interne, aflate pe rol atât la Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR), cât și la Curțile de Arbitraj Comercial de pe lângă Camerele de Comerț și Industrie zonale (cea din București (CCIB), cea din Galați (CCIG) etc.), dar și câteva proceduri internaționale de arbitraj desfășurate sub regulile ICC la Paris sau Washington. Problemele puse în discuție sunt de multe ori foarte dificile, iar expertiza avocaților care lucrează în ele este esențială. Simpla calitate de litigant într-un dosar de arbitraj, deși necesară, nu este întotdeauna suficientă, motiv pentru care experiența și know-how-ul fac, fără îndoială, diferența. În cadrul Popescu & Asociații, sub coordonarea domnului prof. univ. dr. Gheorghe Buta, a cărui experiență ca arbitru, dar și practician în zona de arbitraj este de notorietate, echipa lucrează într-un număr de șase-opt avocați, aceasta putând fi suplimentată cu avocați specializați din ariile de practică cu relevanță pentru problema de drept supusă atenției”, explică Dana Bivol.
Avocatul atrage atenția că valorile din arbitraje sunt întotdeauna mari și au aptitudinea de a genera prin simpla formulare a pretențiilor o presiune suplimentară. Totuși valoarea în sine nu reprezintă singurul criteriu care dă măsura dificultății juridice.
În proiectele pe care echipa Popescu & Asociații le instrumentează în prezent, pretențiile variază între 20 și 380 milioane de euro.
Cu toate acestea, cele mai dificile probleme de drept întâlnite au fost într-un arbitraj care deși „comun” ca valoare, potențialele consecinte care puteau fi declanșate în cazul pierderii sale aveau aptitudinea de a angaja/declanșa inclusiv răspunderea penală și civilă a societății și a membrilor consiliului de administrație.
O echipă reputată pentru succesele obținute în multe dosare penale mediatizate
În cadrul Popescu & Asociații, funcționează foarte bine și practica de Prevenție, Conformitate și Dreptul Penal al Afacerilor.
Aria este coordonată de partenerul Adrian Chirvase care, împreună cu Octavian Popescu, dar și cu alți șase-opt avocați cu experiență în dosare sensibile, pregătesc apărarea în mandatele ce implică acuzații derivate din acte de corupție, domeniul economic și financiar, fraudă financiară, spionaj economic, infracțiuni informatice și /sau privind comerțul electronic, crima organizată, abuz în serviciu, spălare de bani, infracțiuni privind proprietatea intelectuală etc.
„Practica noastră de Prevenție, Conformitate și Dreptul Penal al Afacerilor a existat încă de la înființarea societății, având în vedere că parte din echipa cu care am început era specializată în această materie, dar și pentru că multe dintre proiectele avute țineau de această zonă a dreptului. Prin urmare, pe lângă segmentul clasic de penal-comercial în care am asigurat serviciile tradițional, ne-am propus încă de la început, să acordăm o atenție sporită și părții de prevenție și conformitate cu scopul de a anticipa și/sau identifica riscurile relevante atât din punct de vedere penal, cât și riscurile complexe derivate din latura civilă a procesului penal”, susține Adrian Chirvase.
Avocatul mai spune că față de specificitatea proiectelor, modul de lucru presupune o colaborare strânsă cu clienții (mulți dintre aceștia fiind corporații, companii locale mari sau antreprenori locali) pentru a le înțelege nevoile și a le recomanda soluția potrivită.
„Specializarea în această materie este esențială având ân vedere că domeniul penalului nu permite nici abateri, nici replieri. Precizia soluțiilor și argumentelor identificate în apărare trebuie să fie chirurgicală, nefiind loc pentru erori. De altfel, la acest nivel, în niciun domeniu al dreptului nu este loc pentru erori, însă spre deosebire de orice altă arie de practică, în penal, miza face ca responsabilitatea strategiei și soluției propuse să fie semnificativ mai mare. Avocatul din penal reprezintă de multe ori ultimul suport al clientului în fața acuzației, iar modalitatea în care acesta reușește să gestioneze strategia în dosar face întotdeauna diferența între succes și înfrângere. Ne bucurăm din acest motiv de o echipă reputată pentru succesele obținute în diverse dosare penale mediatizate, dar și foarte experimentată, având printre noi colegi care sunt foarte apreciați în prezent ca avocați după ce au lăsat în spate cariere prodigioase de procurori sau judecători”, nuanțează Adrian Chirvase.
Așa cum este structurată, firma Popescu & Asociații pune la dispoziția clienților săi servicii integrate, în toate ariile de practică relevante și, în mod special, în industriile de interes pentru toți actorii economici activi în mediul de business autohton.
„Ne bucurăm că avocații care compun echipele fac parte din elita avocaturii de business din România și sunt recunoscuți pentru practica lor în numeroase arii de activitate, cum sunt cele ale Dreptului Corporativ, Fuziuni și Achiziții, Drept Bancar și Financiar, Piața de Capital, PPP și Achiziții Publice, Restructurare și Insolvență, Drept Fiscal, Dreptul Penal al Afacerilor, Drept imobiliar și construcții etc., în baza competențelor și abilităților din domeniul juridic, recunoașteri acordate de toate directoarele juridice internaționale precum Chambers and Partners, IFLR 1000, Benchmark Litigation și Legal 500 EMEA. Dispunem de toate resursele umane și logistice pentru a gestiona orice fel de proiect și continuăm să ne consolidăm echipele din Departamentul de Dispute Resolution, atât prin atragerea de avocați cu experiență, cât și prin colaborarea cu alți colegi avocați cu care lucrăm în unele proiecte înainte și de cooptarea noastra de către clienți mai sofisticați”, punctează Iuliana Bidalache, Partener Popescu & Asociații.
Avocatul arată că, în măsura în care specificitatea proiectului sau natura sa a impus echipa a colaborat foarte bine și cu auditori sau fiscaliști din cadrul Big4 sau cu firme de arhitectură pentru dosarele de urbanism ori cu alte firme de avocatură din Europa, SUA, China etc. pentru managementul proiectelor cu elemente de extraneitate.
„În mod normal însă activitatea noastră este gestionată intern, având deopotrivă resursele și specializarea necesară pentru procedurile judiciare în care suntem implicați”, subliniază Iuliana Bidalache.
Opiniile unor profesioniști care ocupă poziții de top în departamentele juridice ale unor companii importante, pe platforma www.in-houselegal.ro. Urmărește temele dezvoltate de avocați sau membri ai comunității In-houseLegal și propune subiecte.
De altfel, firma de avocatură este implicată, în general, în proiecte cu relevanță ridicată în economie, iar practica de Dispute Resolution nu face excepție de la această regulă.
Cu referire la cel mai spectaculos mandat în care echipa este implicată în prezent, Octavian Popescu subliniază faptul că este dificil de ales un singur proiect, deoarece alte cinci-zece proiecte similare riscă să fie nedreptățite în condițiile în care chiar multe dintre acestea pot face obiectul unei disertații aparte cu privire la gradul sau de complexitate sau caracterul lor spectaculos prin raportare la problemele de drept pe care le implică sau al soluțiilor care au fost identificate.
„Un exemplu de mandat complex poate fi cel în care asistăm unul dintre cei mai mari producători de produse alimentare din Sud-Estul Europei, în legătura cu numeroase litigii, proceduri execuționale, insolvențe, dosare penale sau proceduri arbitrale, în care conlucrăm îndeaproape cu alți avocați, atât din România, cât și din străinătate și pentru care alocăm resurse importante având în vedere caracterul într-adevăr deosebit al problemelor juridice supuse atenției. Doar dacă este să vorbim de valorile litigiilor puse în discutie, putem număra lejer peste opt-zece zerouri și de aici ușor de înțeles și caracterul spectaculos, cel puțin din punct de vedere financiar. Având în vedere anvergura mandatului, coordonarea în primul rând se face integrat, participând toți partenerii responsabili pentru ariile de practică implicate, iar în plan secund se realizează conjugat, având în vedere că deciziile dintr-un proiect al mandatului pot influența alte decizii din alte proiecte. Prin urmare, împreună cu colegii mei parteneri, Dana Bivol, Adrian Chirvase, Loredana Popescu, Iuliana Bidalache, Anca Simeria asigurăm, în cadrul Popescu & Asociații coordonarea acestui proiect. Subliniez însă faptul că mandatul menționat este doar un exemplu care poate fi la fel de bine menționat alternativ, fie cu cel în care asigurăm asistența unui important furnizor de soluții integrate de mediu pentru depozitarea și eliminarea deșeurilor menajere solide și asimilabile, atât urbane, cât și industriale în numeroase proceduri litigioase a căror anvergura și specificitate reprezintă precedente judiciare pentru multe dintre ariile de practică în care soluțiile sunt pronunțate, fie cu un altul în care asistăm una dintre cele mai importante bănci de investiții și servicii financiare din lume în legătură cu soluționarea diferendelor născute din procedurile de privatizare derulate în România în anii 2000 etc.”, arată Partenerul Popescu & Asociații.
În ultimul an, firma a fost implicată în multe proiecte foarte ample. De altfel acesta este specificul Popescu & Asociații, echipa având permanent în desfășurare mai multe dosare complicate, calificarea ca fiind complexe devenind deja tautologică.
„Lucrăm pentru companii care activează în toate sectoarele de activitate, de la servicii bancare și financiare, la colectarea de deșeuri, de la HORECA și FMCG, la asigurări, mediu, construcții, administrații locale, energie, farma, automotive, telecom etc.”, nuanțează Dana Bivol.
Printre cele mai complexe mandate primite în această arie de practică pot fi menționate mai multe în care gradul de dificultate și aplitudine nu a fost unul obișnuit sau uzual majorității proiectelor.
Partenerul Popescu & Asociații nominalizează în această categorie reprezentarea unuia dintre cei mai importanți jucători de pe piața construcțiilor din România, în cadrul unui ansamblu de dosare litigioase și arbitrale care adresau probleme contractuale diverse în relațiile cu autoritățile publice și/sau cu alți parteneri contractuali a căror modalitate de soluționare putea genera efecte atât pe partea de evoluție a businessului, cât și pe cea de responsabilitate financiară.
În aceeași linie se înscrie și asistarea uneia dintre cele mai importante companii din industria de prelucrare a deșeurilor metalo-feroase cu privire la un litigiu arbitral desfășurat împotriva societății Liberty Galați în legătură cu pretenții derivate din executarea obligațiilor contractuale, dar și asistarea și reprezentarea unei importante companii naționale de distribuție farmaceutică într-o serie de litigii administrative privind plată taxei de claw back. Importanța deosebită a acestui ultim mandat derivă din specificitatea problemelor juridice care sunt dezbătute și care implică mai mult decât o abordare tehnică a problemei.
Un alt dosar relevant a vizat oferirea de asistență juridică pentru unul dintre cei mai mari retaileri ai FMGC din România în timpul extinderii rețelei sale de magazine, precum și în multitudinea de litigii derivate din activitatea comercială, având ca exemplu litigiile extrem de complexe și procedurile de insolvență în care a fost implicat unul dintre cele mai mari complexe de studiouri din Europa.
În același context, Dana Bivol amintește și asistarea și reprezentarea unei autorități de resort din România în procedurile administrative și judiciare privind emiterea autorizației integrate de mediu aferente celui mai vechi depozit de deșeuri menajere din București și în legătură cu care România a fost sancționata de Comisia Europeană pentru neînchiderea unui număr de 68 de depozite ilegale de deșeuri. De amintit este, de asemenea, și asistarea celei mai mari companii energetice din Italia, în legătură cu protejarea drepturilor de proprietate intelectuală vizând marca sa comercială înregistrată la nivel național și european, atât în ceea ce privește utilizarea acesteia, cât și în ceea ce privește utilizarea drepturilor de proprietate intelectuală derivate sau în legătură cu obiectul mărcii protejate.
Lista mandatelor complexe include și asistare unei importante bănci din România, în legătură cu proceduri specifice de natură a atrage răspunderea materială sau penală a băncii sau a organelor sale de conducere (în general în diverse domenii), precum și în legătură cu o varietate de proceduri judiciare și extrajudiciare privind modul în care banca și reprezentanții săi au respectat cerințele de conformitate impuse de autoritățile judiciare române, dar și în legătură cu activitatea curentă a băncii, care generează în planul operațional aspecte de specificitate care necesită asistență juridică din partea echipei de avocați.
Echipa Popescu & Asociații s-a implicat și în asistarea și reprezentarea unui jucător proeminent din Europa de Est care oferă companiilor soluții de optimizare a achizițiilor de energie electrică, într-un caz de arbitraj având ca obiect o cerere complexă împotriva acesteia derivată din mai multe contracte de vânzare de energie electrică, precum și asistență în procedurile de negociere.
De asemenea, s-a ocupat de asistarea și reprezentarea celei mai importante instituții financiare de monedă electronică, axată pe oferirea de servicii favorabile de transfer de bani și servicii de schimb valutar atât pentru persoane fizice, cât și pentru persoane juridice, în legătură cu litigiile de reglementare care decurg din Termenii și Condițiile companiei, precum și din obligația entității de a îndeplini cerințele privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanțării terorismului.
Printre mandatele importante, Partenerul Popescu & Asociații include și acordarea de asistență juridică și reprezentarea unuia dintre cei mai importanți furnizori de soluții integrate de mediu din România pentru depozitarea și eliminarea deșeurilor menajere solide și asimilabile, atât urbane, cât și industriale, în diverse litigii/proceduri judiciare legate de unul dintre depozitele ecologice de deșeuri ale companiei situate în apropierea Bucureștiului.
Totodată, menționează asistarea și reprezentarea instituției bancare ce deține cea mai mare cotă de piață în România într-o varietate de aspecte de drept bancar și financiar, de reglementare, corporative, comerciale și aspecte extrem de sensibile care implică litigii și dreptul penal al afacerilor, prevenție și conformitate (implementarea cerințelor legale în baza unei directive europene privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanțării terorismului în România, modul în care banca a implementat procedurile de control de tip AML, precum și relația cu autoritățile de reglementare) etc.
Peste 25 de avocați activează în Departamentul de Litigii. Trend permanent ascendent al extinderii echipei
Departamentul de litigii din cadrul Popescu & Asociații este coordonat de prof. univ. dr. Gheorghe Buta și are în prezent peste 25 de avocați, structurați în mai multe echipe specializate, coordonate fiecare dintre acestea de către un avocat cu o bogată experiență profesională, care are rolul și de a superviza activitatea din fiecare proiect încredințat. Așadar, în functie de industrie, de client, complexitatea și specificitatea dosarului, proiectele sunt alocate uneia dintre echipele specializate din cadrul departamentului, echipe conduse de Octavian Popescu, Dana Bivol, Constantin Brânzan, Andreea Mihalache sau Iuliana Bidalache (care își concentrează cu predilecție activitatea asupra mandatelor din domeniul insolvenței și achizițiilor publice).
În ceea ce privește zona de prevenție, conformitate și dreptul penal al afacerilor, activitatea este coordonată de către Adrian Chirvase.
„Ținând cont atât de numărul crescut și diversificat al solicitărilor clienților tradiționali, cât și de clienții nou intrați în portofoliu, respectiv de complexitatea și sofisticarea tot mai mare a mandatelor preluate, societatea Popescu & Asociații a menținut un trend permanent ascendent al extinderii echipei, recrutând permanent avocați litiganți, cu diferite grade de experiență, având în prezent cea mai mare creștere pe această arie de practică. Vorbim, pe de o parte, de tineri absolvenți, pe care îi formăm, de avocați seniori cu experiență de peste zece ani, care adaugă valoare întregii echipe, dar și de litiganți foarte experimentați, cu peste 30 de ani de activitate susținută în domeniu, care contribuie atât la gestionarea cu succes a oricărui proiect complex, fie că este vorba de dosare de litigii sau arbitraj, de insolvență sau de dreptul penal al afacerilor, cât și la creșterea portofoliului de clienți. Regula de la care nu am abdicat niciodată este ca echipele noastre de avocați, inclusiv cele de litigii, să lucreze permanent multidisciplinar și să aloce avocați specializați pentru ariile de practică specifice proiectului (e.g.: arbitraj, drept societar, fiscal, comercial, administrativ, white-collar crime, insolvență, imobiliar, bancar, dreptul muncii etc.), pentru o abordare completă și unitară a problematicii clienților, ceea ce ne oferă posibilitatea de a le propune soluții integrate și eficiente. Trebuie admis că nimeni nu se poate pricepe la tot și nici nu trebuie să fie așa, context în care agregarea unei echipe de avocați bine specializați reprezintă cheia succesului pentru orice proiect nou sau litigiu ce trebuie câștigat, și nu doar parcurs. Credem foarte puternic în nevoia de a livra rezultate, iar nu promisiuni și de aici mai departe totul vine natural”, declară Octavian Popescu.
Practica de Dispute Resolution este cea mai mare din firmă și în mod normal are și cea mai mare pondere la formarea cifrei de afaceri a societății.
Octavian Popescu este de părere că, de regulă, Departamentul de litigii este motorul sau unul dintre motoarele principale de business în orice firma de avocatură. „Nici la noi nu este diferit. Se spune că pe cât de puternic este Departamentul de litigii pe atât de mult poți să dezvolți și businessul avocațial, iar noi încercăm să confirmăm această teză. Dintotdeauna Departamentul de litigii a fost puternic și nu avem nicio urmă de dubiu în a păstra această tendință. În ceea ce privește așteptările pentru anul în curs, ele sunt optimiste având în vedere portofoliul activ de clienți, dar și cei cu care ne aflăm în dialog la acest moment pentru preluarea unor portofolii de dosare sau mandate noi care au și componentă de litigii”, explică liderul Popescu & Asociații.
La rândul său, prof. univ. dr. Gheorghe Buta amintește faptul că problemele generate de criza COVID 19, la care s-a adaugat conflictul din Ucraina cu un impact semnificativ asupra lanțului de distribuție a materiilor prime, a transportului maritim la Marea Negră, urmate de criza energetică au avut impact important asupra capacității companiilor de a-și îndeplini obligațiile contractuale. „Prin urmare, litigiile generale, cererile de asigurare, arbitrajele, disputele derivate din partea de real estate sau achiziții publice, dosarele de insolvență etc. au continuat să crească. Activitatea a fost mai intensă și se vede inclusiv dintr-o creștere a apetitului antreprenorilor de a restabili normalitatea în relațiile contractuale sau de a se proteja de anumite pretenții care ar putea să se nască în raport de dificultate a lor în a-și onora obligațiile contractuale, împrejurare care a generat o creștere atât ca volum, cât și în mod corelativ sub aspectul dificultății cauzelor. Este mai relevantă din această perspectivă creșterea resimțită și estimată în complexitate a dosarelor decât cea cantitativă, în condițiile în care 2022 a adus oarecum o revenire la normalitate după perioada pandemică. Tot în acest context este de preconizat că arbitrajele internaționale vor crește ca număr, urmare inclusiv a conflictului din Ucraina, care a condus la blocarea pe multe paliere a relațiilor economice, dar și a clivajului generat între traderi și consumatori pe partea de energie și resurse naturale”, consideră Senior Partner-ul Popescu & Asociații.
În liga „mare” a avocaturii de business, Popescu & Asociații a reușit să se impună ca fiind una dintre firmele care au un cuvânt de spus pe piața de profil din România, dar și din regiune.
Octavian Popescu este de părere că, dacă vrei să concurezi la vârful ierarhiei atunci cu siguranță trebuie să ai cel puțin majoritatea, dacă nu toate calitățile competitorilor tăi și altele în plus. Diferența o fac nuanțele și lucrurile mici care aduc succesul în cele mai multe cazuri.
„Pot spune cu certitudine că „știm cu siguranță că pentru clienții noștri suntem cei mai buni avocați”, dovada în acest sens fiind faptul că odată începută relația de colaborare nu ne părăsesc niciodată sau până în prezent nu s-a întâmplat diferit. Credem cu tărie în necesitatea de a înțelege nu doar problema clientului, ci și businessul acestuia pentru a fi în măsură să îi oferim nu o soluție de top, ci o soluție special creată pentru problema și specificul activității sale, care îi poate aduce rezultatul urmărit efectiv și nu doar obținerea unei hotărâri judecătorești pe care de multe ori nu o mai poate pune în executare cu eficacitate. Altfel spus, credem în avantajul competitiv pe care echipa noastră ca tot unitar îl dă oricărui proiect, prin modalitatea în care fiecare membru se implică activ pentru obținerea rezultatului final. Legăm relații de parteneriat cu clienții noștri în fiecare litigiu, arbitraj, insolvență sau dosar penal în care ne implicăm și suntem alături de ei ca parteneri de drum nu doar ca avocați, concept care până acum ne-a poziționat în avantaj. În plan secund, suntem evident bucuroși că putem spune la aproximativ patru ani de activitate în această formulă, că suntem singura societate de avocatură din România care a reușit un astfel de sprint și care a reușit să stabilească precedente atât în practica juridică, cât și din punct de vedere al evoluției ca brand, vizibilitate și recunoaștere pe piața avocaturii locale. Și nu mă refer doar la premiile obținute, fie că este vorba despre Firma de Avocatură a Anului 2021-2022, Cea mai Bună Firmă de Avocatură în Litigii din România sau printre cele mai bune Firme de Drept Penal al Afacerilor din România, ci și la recunoașterea venită din partea colegilor avocați, cărora le mulțumim pentru încrederea acordată permanent”, a încheiat Octavian Popescu.