Potrivit unui raport de audit realizat de ROMAR-CO AUDIT SRL în aprilie 2024, obiectul dosarului nr. 28402/HBH aflat pe rolul Curții Internaționale de Arbitraj de la Viena este reprezentat de denuntarea Contractului de asociere din data de 9 noiembrie 2018 si solicitarea de despăgubiri semnificative. ”In situaţia materializării riscului legat de pierderea litigiului s-ar putea antrena ieşiri semnificative de numerar si ar fi afectat principiul continuitatii activitatii. Societatea nu a asigurat respectarea principiului prudentei prevazut de OMFP nr. 1802/2014 prin faptul ca nu a efectuat o analiza a impactului si nu a inregistrat in evidenta contabila un provizion pentru litigiul mentionat”, precizează societatea care a auditat SANTIERUL NAVAL 2 MAI S.A..
Damen Shipyards Mangalia este o societate de tip Joint Venture creată de Grupul Damen și Guvernul României, în care Damen este responsabil de managementul operațional al șantierului.
Cunoscut inițial sub numele de Șantierul Naval 2 Mai Mangalia, acesta a început să construiască nave noi în 1976. În 1997, Daewoo-Mangalia Heavy Industries S.A. a preluat controlul șantierului și și-a schimbat focalizarea către construirea de nave mari de containere, vrachiere și cisterne. La sfârșitul anului 2017 Damen a achiziționat acționariatul Daewoo și în vara lui 2018, a acceptat să transfere părţii române 2% din acţiunile companiei care operează Şantierul Mangalia (permiţând statului român să devină acţionar majoritar în această companie, cu 51%), în schimbul primirii şi păstrării controlului operaţional şi managerial al şantierului naval.
La acea vreme, Șantierul Naval 2 Mai S.A Mangalia a renunţat la exercitarea dreptului de preferinţă cu privire la achiziţia pachetului de acţiuni deţinut de Daewoo Shipbuilding&Marine Engineering la societatea Daewoo Mangalia Heavy Industries S.A. Mangalia, urmând ca, ulterior, Damen Shypyards Group să cesioneze, cu titlu gratuit, către Şantierul Naval 2 Mai S.A, un procent de 2% din pachetul de acţiuni, astfel încât structura de acţionariat a Societăţii Mixte care rezulta în urma asocierii să arate astfel: 51% deţinute de Şantierul Naval 2 Mai S.A. respectiv 49% de Damen Shipyards Group.
Ulterior, pe baza acestui parteneriat cu statul român, Damen a furnizat finanţare, know-how, resurse specializate, precum şi clienţi şi contracte în vederea transformării şantierului din Mangalia într-unul competitiv pe piaţa europeană. Acest lucru a fost posibil ca urmare a aprobării Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului (OUG) 73/2018, care a modificat OUG 109/2011, pentru guvernanţa corporativă a companiilor de stat.