Țuca Zbârcea & Asociații apără interesele statului român în arbitrajul inițiat de Damen Holding la Viena

Societatea de avocatură Țuca, Zbârcea & Asociații a fost aleasă de Ministerul Finanțelor să asigure apărarea în Dosarul nr. 28402/HBH, în care reclamant este compania olandeză Damen Holding B.V.. Aceasta a dat în judecată compania Şantierul Naval 2 Mai S.A., deținută de statul român prin Ministerul Economiei (cu 93,8 % din acţiuni), la Curtea Internațională de Arbitraj de la Viena.  Holdingul olandez cere rezilierea acordului de asociere din 2018 prin care statul român devenea acționar majoritar al companiei Damen Shipyards Mangalia SA.  Procedurile sunt în curs de desfășurare. . .

Potrivit unui raport de audit realizat de ROMAR-CO AUDIT SRL în aprilie 2024, obiectul dosarului nr. 28402/HBH aflat pe rolul Curții Internaționale de Arbitraj de la Viena este reprezentat de denuntarea Contractului de asociere din data de 9 noiembrie 2018 si solicitarea de despăgubiri semnificative. ”In situaţia materializării riscului legat de pierderea litigiului s-ar putea antrena ieşiri semnificative de numerar si ar fi afectat principiul continuitatii activitatii. Societatea nu a asigurat respectarea principiului prudentei prevazut de OMFP nr. 1802/2014 prin faptul ca nu a efectuat o analiza a impactului si nu a inregistrat in evidenta contabila un provizion pentru litigiul mentionat”, precizează societatea care a auditat SANTIERUL NAVAL 2 MAI S.A..

 
Modelul managementului privat a avut succes


Damen Shipyards Mangalia este o societate de tip Joint Venture creată de Grupul Damen și Guvernul României, în care Damen este responsabil de managementul operațional al șantierului.

Cunoscut inițial sub numele de Șantierul Naval 2 Mai Mangalia, acesta a început să construiască nave noi în 1976. În 1997, Daewoo-Mangalia Heavy Industries S.A. a preluat controlul șantierului și și-a schimbat focalizarea către construirea de nave mari de containere, vrachiere și cisterne. La sfârșitul anului 2017 Damen a achiziționat acționariatul Daewoo și în vara lui 2018, a acceptat să transfere părţii române 2% din acţiunile companiei care operează Şantierul Mangalia (permiţând statului român să devină acţionar majoritar în această companie, cu 51%), în schimbul primirii şi păstrării controlului operaţional şi managerial al şantierului naval.

La acea vreme, Șantierul Naval 2 Mai S.A Mangalia a renunţat la exercitarea dreptului de preferinţă cu privire la achiziţia pachetului de acţiuni deţinut de Daewoo Shipbuilding&Marine Engineering la societatea Daewoo Mangalia Heavy Industries S.A. Mangalia, urmând ca, ulterior, Damen Shypyards Group să cesioneze, cu titlu gratuit, către Şantierul Naval 2 Mai S.A, un procent de 2% din pachetul de acţiuni, astfel încât structura de acţionariat a Societăţii Mixte care rezulta în urma asocierii să arate astfel: 51% deţinute de Şantierul Naval 2 Mai S.A. respectiv 49% de Damen Shipyards Group.

Ulterior, pe baza acestui parteneriat cu statul român, Damen a furnizat finanţare, know-how, resurse specializate, precum şi clienţi şi contracte în vederea transformării şantierului din Mangalia într-unul competitiv pe piaţa europeană. Acest lucru a fost posibil ca urmare a aprobării Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului (OUG) 73/2018, care a modificat OUG 109/2011, pentru guvernanţa corporativă a companiilor de stat.

Citește articolul integral în BizLawyer

ADR & Conflict Resolution